Sinds de corona-pandemie is 16 maart uitgeroepen tot dag van het thuiswerk. Was dat 2 jaar geleden ook niet de dag dat er beslist werd dat alles toe ging en dat thuiswerk de enige mogelijkheid was voor heel wat werknemers. Dat was voor veel bedrijven een heel grote sprong in het diepe. Konden hun installaties het wel aan? Was er genoeg IT-materiaal voor handen? Hoe kon er zo efficiënt mogelijk omgesprongen worden met het materiaal dat er was om zo de dienstverlening toch wel te garanderen? Er waren vele vragen, maar slechts weinig antwoorden. Enkel de tijd zou uitwijzen of de genomen beslissingen ook de juiste waren.
Die ene beslissing heeft toch wel een hele ommezwaai gemaakt in het werklandschap. Wie had dat kunnen denken?
Ondertussen hebben heel wat bedrijven de plannen klaar liggen voor een vlotte terugkeer naar het bedrijf, dat veelal in combinatie met thuiswerk. In dat kader hebben sommige bedrijven ook hun kantoorlandschappen aangepast, want een de werkplaats zal niet alleen dienen om werk te verzetten, maar het zal ook een ontmoetingsplaats worden. Zo zijn er bijvoorbeeld collega’s die elkaar al 2 jaar niet meer gezien hebben op de werkvloer, wel via teams of andere kanalen. Zot hé.
Onze dienst heeft de hele pandemie doorgewerkt, in het begin was dat met wat minder werkkrachten, maar dat werd toch wel sneller opgetrokken zodat we terug een volwaardig team waren om zo de vele extra’s te kunnen opvangen. Naast het gewone werk kwamen er PBM’s uit de lucht vallen en ja, ook deze verdelen zichzelf niet over het hele land. Maar naast zo’n voor de hand liggende zaken zagen er ook wat ingewikkeldere projectjes het daglicht. Zo konden we de thuiswerkers voorzien van bureaustoelen, scherm, toetsenbord, headset en laptophouder. Dat klinkt allemaal heel makkelijk en logisch, maar in de praktijk is het toch een ware puzzel om alle stukjes op de juiste plaats te houden. Want wat had Jefke die uit-dienst gaat nu weer staan bij hem thuis? En hoe krijgen we de zaken naar de overkant van België op een efficiënte manier?
Persoonlijk werk ik eigenlijk best wel graag van thuis uit. Ik denk niet dat je mij zou kunnen straffen met 3 tot 4 dagen van thuis te werken op een werkweek. Het thuiswerk zorgt ervoor dat je geconcentreerd kan doorwerken en dat je echt wel werk kan verzetten. Het creëert een gevoel van beheersbaarheid. Wat ik wel merk is dat je op de duur echt wel bepaalde dingen voorziet om op kantoor te doen en andere zaken reserveer je voor thuis. Want die ingewikkelde Excel, die kun je toch makkelijker thuis volledig verwerken? Denk je ook niet?
Wat ik wel vind is dat werkgevers wat flexibeler mogen zijn in het bepalen van de werkuren. Dat zou al een slok op de borrel schelen om de combinatie werk/gezin in balans te krijgen. Tijdens de pandemie kon deze flexibiliteit van beide kanten, maar erna wordt de precies een moeilijke. Dat vind ik persoonlijk wel een jammere. Als je nu je uren verdeeld over een hele maand, de ene dag wat meer en de andere wat minder (wel rekening houdend met de afspraken die vastliggen in de kernuren (10u00-15u00)) dan is er toch geen probleem? De uren zijn gewerkt, het werk is verzet en het gezin is gered. Dat is toch een mooi compromis tussen de beide werelden?
Kortom, ik denk dat we in heel deze veranderde wereld nog wel wat kunnen leren van elkaar en dat flexibiliteit moet kunnen als de persoon in kwestie er correct mee kan omgaan.
Ga jij voor meer thuiswerk? Of verkies je liever het kantoor?
Deze blogpost is niet gesponsord.
Foto door Czapp Árpád via Pexels