Exact 3 jaar geleden schreef ik al een blogje over het verkeer en de toenmalige problematiek. Dit kun je hier vinden. De toenmalige problematiek is blijkbaar nog steeds realiteit.
Vorig jaar ben ik zelf betrokken geraakt in een ongeval. Ondertussen is dit bijna 1j en 1 maand geleden en het is verzekeringstechnisch volledig afgehandeld. Efkes de gebeurtenis schetsen. Op de autostrade stampt mijn voorligger om onbekende reden al zijn remmen dicht, ik doe net hetzelfde en kan hem/haar en mijn neus vrijwaren. De 2 achter mij knallen in elkaar en in mij. Mijn voorligger was ondertussen weggereden en het hele gedoe kon beginnen. De federale politie is erbij gekomen en ik ben hun echt dankbaar, want zoiets tegenkomen met een kind op de achterbank is echt geen lachertje. Met de nodige spierpijn zijn we met 2 naar de huisarts geweest en na een maandje was dit opgelost. Verzekeringstechnisch heeft dit heel wat langer geduurd, maar we hebben 2019 kunnen afsluiten met een propere lei. Aan het ongeval heb ik echter zelf wel nog steeds een schrik overgehouden. Tussen 2 vrachtwagens invoegen, dat zul je mij nooit of te nimmer zien doen. Ook dicht op de voorligger rijden is niet aan mij besteed. Meeremmen met de chauffeur is ook iets die ik onbewust doe, dat is niet zo praktisch 🙁 Met de tijd zal het hopelijk wat slijten.
Wat ik ondertussen van het verkeer vind is dat het er niet veiliger op geworden is. Wat ze ook van maatregelen nemen om het veiliger te maken, het is en het blijft degene die het stuur en de pedalen bediend zijn of haar verantwoordelijkheid om zich veilig in het verkeer te begeven. Dit voor zowel zijn of haar eigen veiligheid, alsook de veiligheid van alle andere weggebruikers.
Om even de ongevallen van dinsdag en donderdag erbij te nemen… Vandaag is een tankwagen ingereden op zijn voorligger. Ik kan best begrijpen dat vrachtwagens een lange remweg hebben, maar als je het rijbewijs behaald hebt dan weet je dit en dan verwacht ik dat je er ook naar kunt handelen. Een file valt niet uit de lucht, daar kun je op anticiperen. Het ongeval van eergisteren heeft veel meer leed veroorzaakt. Eén vrachtwagen rijdt in op een auto. Die auto wordt geplet tussen de vrachtwagen en de bus die ervoor rijdt. Die bus wordt vervolgens tegen de volgende bus geduwd en deze vervolgens tegen de vrachtwagen ervoor. Een immense ravage op materieel vlak, alsook op lichamelijk en menselijk vlak. Achteraf zijn ze dan bezig over de systemen in de tunnel die misschien niet gewerkt hebben, maar die uiteindelijk wel bleken te werken etc. Maar al hang je nog 100000 systemen, het is en blijft de vrachtwagenchauffeur die erop ingereden is. Hij moest geremd hebben en alles gedaan hebben om het ongeval te vermijden. Hiermee zeg ik niet dat hij niets gedaan heeft om het te vermijden, maar al het mogelijke? Daar stel ik me echt serieuze vragen over. 🙁 Ik wil de familie van de slachtoffers bij deze een hart onder de riem steken in deze moeilijke tijd.