Het verkeer, een veelbesproken onderwerp. Ook hier des huizes. Het behoorde ook tot de belangrijkste punten om te verhuizen.
De laatste maanden stel ik me meermaals per week de vraag waar sommigen hun rijbewijs halen. Misschien in één of andere supermarkt bij een pakje cornflakes? Of was het 2 appelen kopen en een rijbewijs gratis?
Geen idee, die reclame heb ik toch ergens gemist.
Trouwens, dit blogbericht is mijn eigenste mening en niet die van iemand of iets anders.
Ikzelf heb mijn theorie voor mijn 18de verjaardag gedaan en daarna één jaar rondgereden. Theorie en praktijk heb ik beide direct behaald, zonder terugkeer. Ondertussen heb ik toch al een grote 12 jaar ervaring op de weg, van rustig tot heel druk verkeer. Ook rij ik niet rond de kerktoren en komen er jaarlijks aardig wat kilometers op de teller.
De laatste maanden valt het me echter op dat meer en meer chauffeurs echt gevaarlijke manoeuvres uithalen en denken dat ze alleen op de baan zijn en dat ze de verkeersregels aan hun laars mogen lappen. Nee, ze zijn niet de koning(in) op de weg, ook niet de paus of weetekveel wie. Ze zijn gewoon een burger van één of ander land op deze wereldbol die zich dient te houden aan de verkeersregels en zichzelf en een ander niet in gevaar mag brengen.
Bijvoorbeeld: vanavond reed ik, met de dochter op de achterbank (vastgegespt in haar reglementaire kinderstoel) op de autostrade op het eerste vak aan 120km/uur op de teller. Braaf hé. Dagelijks rijden we daar en kennen we ondertussen de gevaarlijker punten op de weg. Op het korte stukje autostrade is er één oprit waar je eigenlijk bijna ogen te kort komt. Meestal passeer ik daar op het tweede rijvak om de auto en ons veilig te stellen. Vandaag raakte ik niet tijdig naar het tweede vak, dus bleven we op het eerste vak met de nodige ogen op de uitkijk. Gelukkig had ik deze bij en heb ik defensief leren rijden… Ik wist niet dat een volle lijn dient om van de oprit naar de autostrade te rijden… Blijkbaar vandaag wel en dit terwijl er naast mij, op het tweede vak een auto reed. Achter mij zat er ook eentje in mijn ‘gat’ te duwen, dus remmen was geen optie. Even op het gaspedaal duwen lukte ook amper door te weinig afstand tot de voorligger om tijdig te kunnen remmen. Wat doe je dan in zo’n situaties… Een combinatie van van alles is het geworden om er heelhuids zonder schrammen uit te komen. Omdat dit er echtig waar over ging werd de claxon ook gebruikt. Niet zo vriendelijk, maar wel efficiënt om te waarschuwen.
Het belangrijkste is dat alles goed verlopen is, maar voor hetzelfde geld stond de auto hier met bullen en blutsen op de oprit en … geen idee wat nog meer.
Ook vrachtwagens maken soms wel aardige manoeuvres. Zonder richtingaanwijzer of na 1x ‘pinken’ overtrekken naar het andere vak zijn 2 vaak voorkomende gebeurtenissen. Ook het rijden op de tweede rijstrook bij regenweer of waarbij de zichtbaarheid in het gedrang komt is zo’n ergerlijke gebeurtenis. Aan deze zaken kunnen ze wel aandacht schenken en ongevallen voorkomen. Al wil ik niet alle vrachtwagenchauffeurs over dezelfde kam scheren, er zijn ook nog goeitjes bij!
Deze avond zat het verkeer vast in Antwerpen en met uitbreiding, het Waasland. Dit door, jawel, ongevallen… Kunnen mensen niet meer rijden als het bewolkt, mistig, regent, sneeuwt, ijzelt? Vroeger hielden mensen afstand waardoor een ongeval soms voorkomen kan worden. Misschien kunnen we met zijn allen eens beginnen om terug wat afstand te houden tot onze voorligger? Misschien kunnen we ook even beter uitkijken en aangeven als we een zijdelingse verplaatsing willen uitvoeren?
Doen we allemaal wat beter onze best om de ongevallen te beperken? Om zo de files in te korten? Dan kunnen we met zijn allen sneller naar huis na een werkdagje.
Wie doet mee?