België is een transitland. Er rijden heel wat vrachtwagens door ons landje om onszelf en onze buurlanden te voorzien van allerlei goederen. Dit kan gaan van meubelen over bloemen naar voeding. Je kan het zo gek niet bedenken of het wordt getransporteerd met een vrachtwagen. Tussen al de vrachtwagens rijden we nog met zijn allen met onze personenwagens, mobilhomes, karren, caravans, moto’s, … Al dit verplaatsingen, samen met de weersomstandigheden, zorgen ervoor dat het wegdek afziet. Na een tijd komt er sleet op en dan dringt een herstelling of vervanging zich op. Zo’n werken zorgen, mede door het kenmerk van transitland, ervoor dat we geregeld wegenwerken tegenkomen tijdens onze verplaatsingen.
Dit jaar hebben wel heel wat werven op onze autostrades in België. De ene werf neemt al wat meer tijd in beslag dan de andere, de werken zullen er dan ook wel ingrijpender zijn. Dankzij deze werven kunnen we na x-aantal tijd terug op een deftig wegdek rijden zonder putten en aquaplanning. Dankjewel wegenwerkers!
Ikzelf passeer geregeld 2 wegenwerken, de ‘Oosterweelwerf op Linkeroever & Zwijndrecht‘ en ‘werf op de E17 aan het viaduct Gentbrugge‘. De werf op de E17 aan het viaduct Gentbrugge gaat om grondige herstellingswerken van het wegdek en het plaatsen van geluidsschermen, meer informatie kun je vinden via de link. De andere werf is het grote Oosterweelproject, voornamelijk het gedeelte Linkeroever & Zwijndrecht passeer ik geregeld. Als je meer info wil over deze werf of over het hele project, dan kun je dit vinden via de vorige link. 🙂
Oosterweelwerf op Linkeroever & Zwijndrecht
De Oosterweelwerf is opgebouwd uit verschillende deelprojectjes. Samen vormen ze de Oosterweel. Deze wegenwerken zijn al jaren vooraf aangekondigd, maar ze wisten niet hoe ze het gingen fixen. Ondertussen weten ze het en zijn de vergunningen er en zijn de werken ook effectief gestart en sommige zaken lopen eigenlijk al een hele tijd. Het eerste deelproject die opgestart werd was het deel Linkeroever & Zwijndrecht. Daar staat heel wat op het programma qua werken. Maar eigenlijk valt het, mede door Corona, best wel mee qua verkeershinder. Af en toe gaat het er wat trager of krijg je een filevorming, maar dat is een pak minder dan voor Corona. Misschien moeten ze het thuiswerk in het Waasland en Antwerpen verlengen tot na de werken 😉
Deze werken zijn op het nieuws geweest, ze hebben een eigen communicatieplatform, een eigen facebook, etc. Je merkt aan alles dat het een groots project is, maar ze zijn de weggebruiker niet vergeten. De doorstroming voor de weggebruiker is er meestal al gegarandeerd geweest, tenzij er iets onverwacht tussen kwam en dan schakelden ze naar een noodplan over. Heel die werf zit verdomd goed in elkaar!
Op x-aantal km van deze werf krijg je ook de signalisatie dat je een werf zal inrijden en dat er een aangepaste snelheid gehanteerd zal worden. Maar je mag er eigenlijk best wel heel lang nog 120km/uur rijden, vervolgens ga je over naar 90 op uiteindelijk op 70 km/u te stranden. De hele autostrade (behalve de keerbruggen) kun je er rondtuffen aan 70km/uur. Mensen houden zich er ook meestal wel aan, op een enkele uitzondering na. (zeker als je het vergelijke met andere werven)
Naar mijn gevoel zorgt de snelheid van 70km/uur ervoor dat mensen toch nog het gevoel van vooruitgang hebben waardoor ze niet gefrustreerd raken. Qua verkeersagressie valt dat er heel goed mee. Op die hele termijn dat ze daar nu al aan het werken zijn, kan ik de incidenten op één hand tellen. Dus deze zijn eigenlijk wel te verwaarlozen.
Werf E17 viaduct Gentbrugge
Vorig jaar werd het gedeelte aangepakt in als je van Antwerpen naar Kortrijk reed, nu zijn ze bezig in de andere richting. Je kan er wel nog steeds passeren en dit over 2 versmalde rijstroken. Tot op heden heb ik er zelf nog niet in de file gestaan. Dat vind ik persoonlijk wel al een leuk gegeven!
Vorig jaar zijn er een aantal ongevallen gebeurd en de signalisatie werd hierdoor telkens aangepast. Uit deze praktijk hebben ze lessen getrokken om de signalisatie van de huidige werf te plaatsen. Op zich lijkt me dat zeker een goed idee. Alleen…
Persoonlijk vind ik dat die wegenwerken echt al heel ver aangeduid zijn, je moet er bijgevolg ook al op een verre afstand beginnen afremmen. Eerst ga je naar 110, vervolgens een heel stuk 90, daarna een heel stuk 70 en dan is er een ellenlang deel aan 50km/uur. En dat is echt heel traag, maar ik hou me aan die snelheid, want ze staan aan deze wegenwerken geregeld te flitsen.
Door deze lage snelheid heb ik al regelmatig last gehad van onbeschofte chauffeurs zonder geduld. Als je over lange afstand van Kortrijk naar Antwerpen rijdt, dan kom je sowieso in het begin van de wegenwerken waar je maar 50 mag op het tweede rijvak terecht. Er staat een volle lijn, dus mag je niet naar het eerste vak. Dat heeft met veiligheid van alle verschillende stromen die daar samen komen te maken. Maar als je 50km/uur rijdt en ze zijn achter je aan het toeteren en aan het trekken met hun lichten omdat het niet snel genoeg gaat… Leuk is dat niet. Als je dan opzij mag en ze steken je voor en zitten te zwaaien en van hun oren te maken achter hun stuur, dan is dat al helemaal niet meer plezant. Precies of je doet iets fout door je aan de regels te houden… Ik ben daar ook al geregeld voorbijgestoken door een vrachtwagen… Een vrachtwagen op het tweede vak aan ongepaste snelheid op versmalde rijstroken… Verantwoord is dat niet. Ondanks de flitsacties blijft dit toch wel gebeuren en een flitscamera flitst zo’n acties natuurlijk niet.
Mijn conclusie
Als ik mag kiezen over welke werf ik 100x zou moeten rijden, dan geniet de Oosterweelwerf toch de voorkeur. Ik vind dat de mensen zich daar meer aan de regels houden en ik heb er zelf minder tot geen last gehad van verkeersagressie. En dat vind ik toch wel een heel belangrijke in het verkeer!
Hierbij zeg ik niet dat de signalisatie van de werken beter of slechter is, maar naar mijn gevoel accepteren de mensen de snelheidsbeperking van 70km/uur beter dan een snelheidsbeperking van 50km/uur. Ik kan er wel enigszins inkomen dat de werken aan het Viaduct een snelheid van 50km/u vragen, maar pak dan aub de chauffeurs aan. De vraag is dan alleen hoe….
Dus… Hou je aub aan de regels, dit voor zowel jou als jouw medeweggebruiker zijn of haar veiligheid. Agressie zorgt er niet voor dat je sneller of veiliger ter plaatse komt. Het geeft de medeweggebruiker alleen maar een slecht(er) gevoel. Hou je in, doe wat moet en gebruik dat gezond verstand nu toch eens eftjes!
Dit bericht bevat geen sponsoring.